Escape in Time : Pyramid of Doom

Vorig weekend trokken we naar Keerbergen. Escape in time is een escape room gemaakt door echte escape fanaten. Je kan er momenteel twee escape rooms spelen Pyramid of doom en Rusty’s factory.

Ontsnappen uit ‘Pyramid of Doom’

Wij besloten om de pyramid of doom te spelen. We werden gevraagd plaats te nemen in een tijdscabine waarin we na een instructiefilmpje werden terug getransporteerd naar het verleden. Na de teletijdmachine moet je eerst terug door de gang naar de kamer. Dit verzwakte de ’tijdreis illusie’.

In de eerste kleine kamer spreekt de Farao je toe. Haast je naar de uitgang of deze piramide zal je eeuwige rustplaats worden. Wij maken een vliegende start en vinden al snel de eerste aanwijzingen om de tweede ruimte binnen te treden. Deze overgang van de eerste kamer naar de tweede kamer vonden wij wel heel verassend. Een echt wow effect!

THE MUMMY'S MYSTERY

Er is duidelijk nagedacht over de verschillende opdrachten. De escape room ontwerpers hebben ervoor gezorgd dat alle zintuigen aan het werk werden gezet. Je zal moeten ruiken, horen, voelen en observeren om deze escape room tot een goed einde te brengen. Er zijn ook enkele coöperatieve doe-opdrachten die je als team tot een goed einde moet brengen.

Waar de eerste en tweede ruimte heel tof aangekleed waren vond ik het duidelijk dat er veel minder aandacht was besteed aan de finale ruimte. Hier waren ook enkele zeer on-egyptische elementen aanwezig (discovloer = anachronisme). Het eindraadsel was ook niet de apotheose waarop we hadden gehoopt. Het scherm toonde ook steeds een rare tip “kedei”. Ik heb nog steeds geen idee waar die tip op sloeg.

Conclusie

Niet wauw maar ook zeker niet slecht. Er is geen enkel fysiek slot aanwezig in deze escape ruimte en er is een ruime variatie aan puzzels. De tips werden gegeven op een heel subtiele manier door handige gebruik te maken van de verschillende lichtpunten in de kamer. Eén van de bouwers is duidelijk erg bedreven in het programmeren van led strips en heeft zich hiermee helemaal uitgeleefd.

De gamemaster wou duidelijk niet napraten en dat vonden we spijtig. Ik vroeg hem wel nog waarom ze gekozen hadden voor farao Horus die zijn koninkrijk kinderloos nalaat aan Osiris. Hij zei “oh dat, daar hebben we niet lang over nagedacht”. Zeer spijtig, want slechts vijf minuten op Wikipedia zouden al genoeg moeten geweest zijn om duidelijk te maken dat zowel Osiris als Horus goden zijn, dat de god Horus eigenlijk 4 kinderen had en dat Osiris de vader is van Horus.* Een escape room met als USP ” Tijdreizen” had in onze opinie de kamer met wat meer historische nauwkeurigheid tot een hoger niveau kunnen bereiken.

* Ik ben er mij van bewust dat er meerdere Farao’s geweest zijn die inderdaad Horus in hun naam hadden. Maar ik betwijfel of ze hierop doelden.

Lava Hart

Ik hou van lange wandelingen in de natuur en opgesloten zitten in een kamer waaruit ik dan ontsnappen onder een immense tijdsdruk.

Aanbevolen artikelen

Laat een reactie achter

%d bloggers vinden dit leuk: