Jachin Letwory – de man achter moderntreasurehunt.nl

L: Vertel eens hoe je in de wereld van escape games en schattenjacht wereld terecht bent gekomen?

Jachin Letwory
Jachin Letwory

Ik ben daar eigenlijk heel erg toevallig ingerold. Enkele jaren geleden ging mijn beste vriend trouwen en het leek ons wel leuk om een speurtocht geïnspireerd op de Jason Bourne films te organiseren. Dat was een echt succes en ik dacht meteen: “daar wil ik graag meer mee gaan doen”.

Ik heb vervolgens enkele outdoor schattenjachten gemaakt in mijn thuisstad. Helaas merkte ik dat er vaak onderdelen verdwenen of kapot werden gemaakt.  Niet veel later kreeg ik de vraag van een vriendin of ik geen spel kon maken voor haar verjaardag.  Ik had een idee om een spel te maken over een pandemie, maar ik had moeite om het spel helemaal uit te werken en zat even vast.

L: Oei, wat zorgde dan toch voor de ultieme inspiratie?

escape-room-spellen-de-voc-schat
spelmateriaal van de VOC schat

Ik was een onderzoek bezig naar mijn achtergrond. Ik ben namelijk half Moluks en half Nederlands en ik was op zoek naar meer informatie over het eiland waar mijn opa vandaan kwam. In één van de oude archieven vond ik een logboek van een Zwitser die een nauwgezet reisdagboek bijhield van zijn avonturen op één van de VOC schepen. In het logboek stond “ Ein schiff verunglückt” ofwel een verongelukt schip. Dit zinnetje omcirkelde ik en was de uiteindelijke inspiratie voor het spel de VOC schat.

L: Wij hebben veel genoten van het spelen van de VOC schat wat ons meteen opviel was de kwaliteit en originaliteit van het speelmateriaal. Was dat een bewuste keuze om je zo in de markt te positioneren?

catch me if you can escape box
catch me if you can spel

Voor Covid 19 had je natuurlijk al escape rooms en de standaard escape spelletjes die je in de grote ketens vind, maar echte unieke escape spellen waren zeldzaam. Er waren er slechts twee of drie te vinden in Nederland.

Tijdens de corona pandemie zijn er een heleboel concurrenten bijgekomen. Het leek wel of elke escape room eigenaar zijn eigen postbusspel is gaan ontwikkelen. Ik ben niet die weg ingeslagen omdat ik vind dat het materiaal veel waarde toevoegd aan het speelplezier. Zo komt het “catch me if you can-spel” in een houten kistje met een breekijzer.

L: Was je voor je een escape game creator werd ook al een fervent escape room speler?

Ik heb geloof ik in totaal drie escape rooms gespeeld, dat is dus helemaal niet zoveel.
De leukste die ik deed was ‘the experiment’ bij the great escape in Zwolle. Bij dezelfde escape room heb ik ook al ‘the court room’ gespeeld. Hier begint de ervaring al voor je binnenkomt!

Ik zou er wel meer escape rooms willen spelen in de toekomst.  Een bezoekje aan The dome staat ook nog op mijn to-do lijst.

L: Je hebt niet alleen fysieke spellen maar ook online escape games ontwikkeld. Van opleiding ben je gitarist hoe speel je dat dan voor elkaar?

Ik had al wat ervaring met het maken van websites.  Daarnaast vind je een schat van kennis op YouTube en ik heb het geluk om twee broers te hebben die kunnen programmeren.

Zo heb ik onlangs nog kunnen uitvogelen hoe ik ervoor kan zorgen dat de chatbot rekening houdt met de locatie van de telefoon. Dit was geen standaard functionaliteit maar met wat zoeken ben ik er toch achter kunnen komen.

Lees ook onze ervaring met het online spel modern treasure hunter

L: Wat is volgens jou de toekomst van escape games?

Ik zie dat de grotere uitgevers meer en meer aandacht geven aan augmented Reality en virtual reality. Dit soort elementen integreren is niet even evident voor een kleinere maker zoals ikzelf.
Maar wat vind jij belangrijk in een goed escape spel?

Mysteries of Alchemy

L: Ik vind het vooral belangrijk dat het spel en de raadsels samen een mooi coherent geheel vormen. Ik hou ook van interactieve puzzels en verassingselementen.  

Wanneer ik een spel maak doe ik altijd eerst heel veel research. Mijn onderzoek inspireert mij en mijn raadsels. Zo deed ik onderzoek voor mijn spel “ Mysteries of alchemy” en kwam ik een oud boek tegen uit de 17de eeuw.  Hierin vond ik een hoofdstuk over hoe je dingen onzichtbaar kon maken.  Interessant dacht ik en ik heb deze formule ook echt kunnen gebruiken in het spel!

L: Wat vind jij zelf de leukste soort puzzels?

Ik vind het leukste wanneer je op het eerste zicht denkt van “dit is geen puzzel” en dan bij nadere inspectie toch een AHA moment beleeft.  Ik doe zelf ook mee aan twee schattenjachten.  De eerste is de schattenjacht van het spe l“guardians of legends”, daarmee kan je een gouden ei van 210.000 euro winnen. Deze puzzels zijn echt extreem moeilijk en ik heb meer dan twee jaar zitten na te denken over een bepaalde puzzel tot ik plotseling een ingeving kreeg. Zo een oplossing vinden geeft echt een kick.

L: Je sprak over twee schattenjachten. Wat is de tweede schattenjacht waaraan je meedoet?

Deze noemt “the golden treasure of the entente cordiale”, met deze kan je zelfs meer dan een half miljoen winnen! Hiervoor moet je twee puzzelstukken vinden: ééntje in Groot Brittannië en ééntje  Frankrijk. De twee stukken samen geven toegang tot de schat!

L: Wanneer je deze schattenjachten wint ben je super rijk! Ga jij dan in de toekomst ook een eigen schattenjacht organiseren om je fortuin te verdelen?

Ik geniet vooral van het proces van het oplossen. Alhoewel ik het wel leuk zou vinden om ooit iets gelijkaardigs te organiseren. Wie de schat dan moet sponseren, dat is een andere vraag.

L: Wat zijn de toekomst plannen voor moderntreasurehunt.nl?

Ik speel met het idee van een schattenjacht voor kinderen. Ik moet het spelmechanisme nog wat verder op punt stellen, maar het gaat zeker en vast iets leuk worden. Daarnaast sta ik ook op het punt om een Kickstarter op te zetten voor de Engelstalige versie van  “catch me if you can”.

Hartelijk dank Jachin voor deze fijne babbel! Ik kijk al uit naar alle nieuwe escape games!

Lava Hart

Ik hou van lange wandelingen in de natuur en opgesloten zitten in een kamer waaruit ik dan ontsnappen onder een immense tijdsdruk.

Aanbevolen artikelen

Laat een reactie achter

%d bloggers vinden dit leuk: